Autonóm járművek fejlesztése a Széchenyi Egyetemen - Sajtóközlemény
Az önvezető autók és a villamos járműhajtások állnak a 2017 és 2020 között futó, az Európai Unió által támogatott kutatási projekt fókuszában. A szakmai K+F program „Autonóm járművek dinamikája és irányítása az automatizált közlekedési rendszerek követelményeinek szinergiájában – EFOP-3.6.2-16-2017-00016” címmel és négy egyetem részvételével indult útjára: a Széchenyi István Egyetem, mint konzorciumvezető, tagok a Dunaújvárosi Egyetem, a Pallasz Athéné Egyetem és az Óbudai Egyetem.
A projekt megvalósításával a konzorciumi partnerek hosszú távú célja az, hogy közös erővel tudjanak aktívabb és kezdeményezőbb szerepet vállalni a tudásalapú gazdaság kiépítésében és a magyar felsőoktatás kutatás-fejlesztési potenciáljának erősítésében. A kialakított új tudásbázisok alapján kezdeményezik a nemzetközi hálózatokba való bekapcsolódást és együttműködést. Rövidtávon elérhető célnak tekintik, hogy hálózatos formában együttműködnek, a kapacitásokat összehangolva közös kutatói teameket hoznak létre, melyek szinergikus hatása sokszorosa lehet a jelenleg egyénileg működő intézményi potenciáloknak. A kutatások konkrét célja az, hogy a partner intézmények jelentős eredményeket érjenek el az autonóm járművek és járműrendszerek irányításában és kommunikációjában.
A projekt stratégiai környezetének kulcseleme az elektromobilitás, melynek terjedése folyamán a klasszikus értelemben vett járműgyártás új alapokra helyeződik. Ennek két fő része van, egyrészt a jármű hajtások fejlődése a hagyományos belsőégésű motoroktól az elektromos hajtásláncok irányába, másrészt a vezetői funkciók fokozatos felváltása az autonóm járműirányítással, melynek végső célja a teljesen autonóm járművek megvalósítása és bevonása a mindennapi közlekedésbe.
A projekt 3 kutatási főirányhoz rendelve 5 alprojekt által megfogalmazott 13 feladatot tartalmaz. A kutatások az elektromos hajtásláncok, valamint a járműirányítás új megoldásainak fejlesztésére irányulnak. Ezen kutatások súlypontjai közül első az autonóm járműtechnológiák igényeihez illeszkedő villamos hajtásfejlesztés és -optimalizáció, speciális diagnosztikai és üzemeltetési feltételek elemzése, az autonóm navigációt végző járművek mozgás kölcsönhatásainak modellezése. A második fontos terület a villamos hajtások igényeit kiszolgáló új, innovatív anyagok és anyagszerkezetek kutatása, míg a harmadik főirány az ember-gép (járművezető-jármű) kapcsolati viszonyainak elemzésével, valamint a járművek és közlekedési rendszer által generált adatok feldolgozásával, értelmezésével és hasznosításával foglalkozik.
2017.06.01.
Sajtóközlemény - Lezárult a 3.6.2-16-2017-00002 azonosítószámú projekt
Lezárult az „Autonóm járműrendszerek kutatása a zalaegerszegi autonóm tesztpályához kapcsolódóan” című projekt
2021. 06. 30.
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Pannon Egyetem és a Széchenyi Egyetem konzorciuma eredményesen lezárta 2021. 06. 30-án az EFOP-3.6.2-16-2017-00002 azonosítószámú, „Autonóm járműrendszerek kutatása a zalaegerszegi autonóm tesztpályához kapcsolódóan” című projektet, amely lehetővé tette számukra a nemzetközi kutatási térbe való beágyazódást, és így a H2020 projektekben való részvétel növekedését. A projekt 1,496 milliárd vissza nem térítendő európai uniós támogatás keretében valósult meg.
Büszkék vagyunk OTDK díjazottjainkra
A múlt héten került megrendezésre az Országos Tudományos Diákköri Konferencia, melyen a Járműipari Kutatóközpont gyakornokai és az őket segítő mentorok is részt vettek. Nagy örömmel és büszkeséggel számolhatunk be a hallgatóink által a Műszaki Tudományi OTDK-án elért eredményekről.
Kar megnevezése |
Előadás címe |
Hallgató neve |
Elért helyezés |
Felkészítő kolléga |
SZE-ÁHJK |
Önvezető versenyautó környezetérzékelésének fejlesztése kamera alapon, konvencionális megoldásokkal |
Ignéczi Gergő Ferenc |
I.hely |
Pup Dániel |
SZE-ÁHJK |
Irányítástechnikai megoldások önvezető járművek mozgásszabályozásában |
Ignéczi Gergő Ferenc |
Különdíj |
Pup Dániel |
SZE-GIVK |
Differenciálhajtású tereprobot szimulációs kérdései |
Krecht Rudolf |
Különdíj |
Dr. Ballagi Áron, Hajdu Csaba |
A kutatásokat mentoráló kollégák és a konferencián résztvevő hallgatók eredményeihez szívből gratulálunk és munkájukhoz további sikereket kívánunk!
A JÖVŐ AUTÓIT FEJLESZTI A SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM A ZALAZONE-ON
Innovációs nap keretében tették le az alapkövét a Széchenyi István Egyetem új kutatóépületének, amely a ZalaZone-on segíti az önvezető járművekkel kapcsolatos kutatásokat és a legkorszerűbb mérnökképzést. A pénteki eseményen egyetemi tesztpályát is avattak.
2020. október 3. – Hancz Gábor, SZEhírek, fotók: Májer Csaba József
DIGITÁLIS JÁRMŰIPARI KUTATÁSOK A SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEMEN - ONLINE
2021. május 26-28.
Kattintson a program eléréséhez
Tevékenységeink
- AUTONÓM / ÖNVEZETŐ RENDSZEREK KUTATÁSA
- NEURÁLIS HÁLÓZATOK ÉS MESTERSÉGES INTELLIGENCIA ALKALMAZÁSFEJLESZTÉS
- VILLAMOS GÉPEK KUTATÁS-FEJLESZTÉSE
- MOTORVEZÉRLŐ RENDSZEREK FEJLESZTÉSE
- JÁRMŰIRÁNYÍTÓ RENDSZEREK KUTATÁSFEJLESZTÉSE
- ENERGIATÁROLÓ-RENDSZEREK FEJLESZTÉSE
- KIEGÉSZÍTŐ ELEKTROMOS RENDSZEREK FEJLESZTÉSE