IFFK-KONFERENCIA 2014. AUGUSZTUS 25-27.

Innováció és fenntartható felszíni közlekedés IFFK-KONFERENCIA

2014. AUGUSZTUS 25-27.

További információ: http://kitt.uni-obuda.hu/mmaws/

Tovább

JKK Akadémia - Uncertainty Analysis for Linear Parameter Varying Systems

MEGHÍVÓ

JKK Akadémia előadás

Előadás címe:
Uncertainty Analysis for Linear Parameter Varying Systems
ElőadóPeter J. Seiler
(Assistant Professor, Institute on the Environment Resident Fellow)

Időpont: 2014. július 10., csütörtök, 10:00

HelyszínSzéchenyi István Egyetem (SZE), Járműipari Kutató Központ (JKK)
9026 Győr, Egyetem tér 1. Inno-Share ép. II. emelet, IS 208 workshop terem

(megközelíthető az "A" tanulmányi épület 1. emeleti átjáróján keresztül)

Tovább

6th International Scientific and Expert Conference of the International TEAM Socie

FIRST CALL – TEAM 2014
6th International Scientific and Expert Conference
of the International TEAM Society
(Technique, Education, Agriculture & Management)

Organised by:
Faculty of Mechanical Engineering and Automation,
Kecskemét College
&
International TEAM Society
Invites you to TEAM 2014 conference

10-11 November 2014, Kecskemét, Hungary

Official site of the conference: www.teamconference.eu
Information: info@teamconference.eu
Official site of the TEAM Society: www.teamsociety.eu

Download FIRST CALL PDF.

Tovább

TELJESEN ÁTALAKÍTJA A FELSŐOKTATÁST AZ ÚJ ÁLLAMTITKÁR

(Magyar Nemzet Online, 2014. június 20., péntek 08:25, http://mno.hu/belfold/teljesen-atalakitja-a-felsooktatast-az-uj-allamtitkar-1233080)

Veczán Zoltán

A piaci igényeket alul- és felülteljesítő felsőoktatás sem kifizetődő, ehelyett ahol lehet és ahol hasznos, a duális képzést támogatja az új felsőoktatási államtitkár. Palkovics László portálunknak adott exkluzív interjújában beszélt az új modell sikereiről Kecskeméten, és hangsúlyozta, hogy a kancellária rendszere nem ördögtől való.

– Balog Zoltán miniszter azt mondta, ön áll majd az élén a felsőoktatás nemzetgazdasági-piaci szempontoknak jobban megfelelő átalakításának. Mit jelent ez a gyakorlatban?

– Ha megnézzük a felsőoktatás rendszerét, azt láthatjuk, hogy az elmúlt húsz év folyamán a felsőoktatás bizonyos struktúrái sokszor egyáltalán nem vagy nem a megfelelő módon alkalmazkodtak a gazdasági és társadalmi környezethez. Sok esetben pedig átestünk a ló másik oldalára, bevezettünk nem a hagyományainkkal kompatibilis megoldásokat, létrehoztunk oktatási formákat és szakokat, gondolván, majd erre lesz piaci igény, miközben ezt az idő nem igazolta. Az átalakítás szükségessége megjelenik a kimeneti oldalon, azaz a képzett szakembereket érintő ügyekben: valóban azt, olyan mértékben és minőségben képezzük-e, amire szükség van, illetve a struktúra oldaláról nézve, ezt megfelelő, költséghatékony és fenntartható módon tesszük-e.

– Minden átszervezés természetéből fakadóan konfliktusokkal jár, ön tart ezektől?

– Minden, ami új és más, mint az eddigi gyakorlat, ellenállást, bizalmatlanságot szül, itt inkább az a kérdés, hogy ezeket a helyzeteket milyen módon tudjuk kezelni. Mindenesetre túlzottan nem félek ezektől a konfliktusoktól, hiszen egy alapvetően jól strukturált, a maga módján fegyelmezett, nagy hagyományokkal bíró rendszert szeretnénk az optimálisabb működés irányába vinni. Természetesen a rendszer részleteinek kialakításában az intézmények véleménye, a velük való együttműködés kulcsszerepet fog játszani, a törvényben leírtakat szem előtt tartva. Fontos, hogy az intézmények ne csak az esetleges problémákat és nehézségeket lássák az átalakítást illetően, hanem a kínált lehetőséget is.

– Csaknem két évtizedes nagyvállalati tapasztalattal mit gondol, mekkora a váltás egy egyetemi kultúrának a multinacionális nagyvállalatnál elvárt hozzáállás? Próbálják ezt közelebb hozni az új rendszerben?

– Abban a szerencsében részesülhettem, hogy korábbi munkáim következtében párhuzamosan láttam a felsőoktatás és a piaci szereplők világát, és gondolom, hogy ezért esett rám a miniszterelnök és a miniszter úr választása. Ahogy a két szegmens struktúrája, úgy a kultúrája is sok elemében különbözik, és nem célunk a felsőoktatásban teljesen idegen rendszert létrehozni, viszont mindenképpen törekszünk a gazdaságban jól működő megoldások adaptálására, bevezetésére és sikeres működtetésére.

– Nagy visszhangja volt annak, hogy a beterjesztett törvénymódosítások szerint hamarosan jön a duális képzési rendszer. Vehetjük úgy, hogy ez az ön szakterülete?

– A tervezett duális szakképzés lényege arról szól, hogy a felsőoktatás a létező gazdasági igényeknek megfelelően képezzen szakembereket, a gyakornoki rendszer korlátozott keretein túl. A modell egyébként a hetvenes évek Németországából származik, ahol a vállalati szereplők elégedetlenek volt a német friss diplomások gyakorlati tudásának szintjével; ugyanakkor nemcsak igényeket támasztottak, hanem be is szálltak a rendszer működtetésébe. Magyarországon a duális felsőoktatási modell kialakítása a Kecskeméti Főiskolán kezdődött 2008-ban, amikor mondhatjuk úgy, az ipar erőteljesen beszállt a mérnökképzésbe. Ennek lényege az, hogy a hallgatók az intézményben tanult elméleti tananyag mellett, azzal párhuzamosan az együttműködésben részt vevő vállalatoknak köszönhetően megszerzik a megfelelő gyakorlati tudást is, így friss diplomával is kész szakemberek lesznek. Ez a gyakornoki modellnél lényegesen több, hiszen nem egyszerűen kiküldjük dolgozni a hallgatókat az adott vállalathoz, hanem meghatározott – a felsőoktatási intézménnyel egyeztetett, annak tananyagához illeszkedő – rendszer szerint a vállalat formálisan is képzi a hallgatókat. Kecskeméten a baden-württembergi modellt vettük át, némileg alakítottunk rajta, és most már a harmadik évfolyamunk felvételizik ebben a rendszerben. A tapasztalatok egyébként mind a hallgatók, mind a vállalatok részéről kitűnőek.

– Olyan kritikák is elhangzottak, hogy ön műszaki ember, inkább ezen a téren erős, emiatt a társadalomtudományokra és a bölcsészetre nincs ekkora rálátása.

– Természetesen az eddigi tevékenységem súlypontja mindig a műszaki terület volt, azonban a Kecskeméti Főiskola rektorhelyetteseként 2008 és 2010 között megismertem az agrár- és pedagógusképzés sajátosságait is.

– És itt mi a helyzet a duális képzéssel? Alkalmazható a társadalomtudományok vagy a bölcsészettudományok területén is?

– Nem szeretném túlmisztifikálni a duális képzés jelentőségét; adott területeken adott helyzetben adott gazdasági szereplőkkel nagyon jó modell, de attól óva intenék, hogy univerzális, mindenre jó orvosságnak gondoljuk. A kecskeméti képzés nagyon jó reklámot csinált a modellnek, hiszen ott remekül működik: hamarosan végez az első évfolyam, és a gyárakban, ahol szükséges a mérnöki kapacitás, megjelenik az a több mint 25 hallgató, aki pontosan tisztában van a technológiák gyakorlati működésével. Fontos megemlíteni, hogy a hallgatónak semmilyen kötelezettsége nincs, hogy az őt képző vállalatnál helyezkedjen el, mint ahogy a vállalatnak sincs, hogy őt alkalmazza, ilyen értelemben nem csak az adott vállalat profitál ebből a formából. A humán területen belül a tanárképzés például tipikusan ilyenfajta duális képzésre predesztinált képzés, és így is folyik. De említhetem a közgazdászképzést is, ahol szintén erős vállalati igény van az együttműködésre. A duális modell ott lesz bevezetve, ahol van létjogosultsága, azaz van rá igény és szándék a gazdasági és társadalmi környezet részéről, s az egyetem is képes ennek a létrehozására. Ha van rá igény akár a piaci szereplők, akár a felsőoktatási intézmény részéről, akkor a duális képzés támogatott és preferált lehetőség – amelyet a felsőoktatási törvény és az ebből következő rendeletek határoznak majd meg –, semmiképpen sem kötelezettség.

– Feltétlenül csak nagyobb vállalatokban gondolkodik a kormány?

– Jelenleg arra igyekszünk megoldást találni, hogy a kisvállalkozások is bekapcsolódhassanak ebbe a modellbe, amelyek nem rendelkeznek a teljes spektrumú vállalati képzés lehetőségével. Zalaegerszegen és Szombathelyen bejelentették már a duális felsőfokú képzőközpont létrehozását, itt egy közösség – önkormányzat, vállalatok közössége, kamara – áll össze annak érdekében, hogy megosszák egymás között az oktatás terheit. Ez is abba az irányba hat, hogy a gazdaság számára értékesebb szakembereket képezzenek az intézmények.

– Kancellária-rendszer kialakítása is napirenden van, mi lesz ebben önnek a feladata?

– A kancellária-rendszer része egy új, másfajta irányítási metodikának, amely az állami felsőoktatásban az eddigi hagyományok alapján szokatlan, de nem az például a magántulajdonú intézményekben, sem itthon, sem külföldön. A rendszer bevezetésének célja, hogy a felsőoktatási intézményekbe más szemlélettel, a tulajdonos érdekét direktebben megjeleníteni tudó szakemberek – hangsúlyozom: szakemberek – kerüljenek, akik az intézmény gazdasági működését irányítják, a rektorral közösen. Az intézmény vezetője természetesen a rektor, aki a törvényben definiált területeken ugyanolyan kötelezettségi szinttel rendelkezik, mint a kancellár, ugyanolyan módon számon kérhető a döntéseiért, tehát az intézmény irányításának a felelősségét mindketten viselik. A kancellárnak egyetértési joga van a gazdasági következményekkel rendelkező döntéseket illetően, ez azonban nem azt jelenti, hogy nem fog egyeztetni a rektorral, és lehetőség szerint konszenzusos megoldást találni, mielőtt az ügyet eszkalálni kellene. Én azt gondolom, hogy a minisztérium részéről delegált kancellár nem komisszár, aki a tulajdonos ukázait továbbítja és hajtja végre, hanem egy – a rektorhoz hasonlóan – elkötelezett, sikerorientált szakember, és kettejük közös érdeke az intézmény sikeres működése. Egyébként a kancellár újfajta kapcsolattartó lesz az intézmény és a tulajdonos között, ami az intézmény számára újabb lehetőségeket teremt, növeli a transzparenciát, mindez a bizalom erősödésén keresztül lényegesen hatékonyabb kapcsolathoz és végső soron működéshez fog vezetni. A törvény rendelkezik a kancellár feladatairól, de a működés részletes rendszerét mind a minisztériumban, mind az intézményben az érdekeltekkel közösen fogjuk kialakítani, hiszen mindenki az optimális működés elérésében motivált. Én mint a területért felelős államtitkár akkor leszek elégedett, ha ez jelenti majd a bevezetett rendszer sikerét, ha a korábban említett eszkalációs folyamat működtetésére nem lesz szükség.

Tovább

JKK a MaxWhere 3D térben

JKK K+F videok

Eseménynaptár

Age of Empires I. - Europe and Its Empires 1814-1914 2024. November 22. 00:00 - 2024. November 24. 23:00
Tarek Setti PhD disszertációjának védése 2024. November 27. 11:00 - 12:00
dr. Pfeifer-Tóth Tamara nyilvános védése 2024. November 28. 13:00 - 14:00
Cristina Monsone PhD disszertációjának védése 2024. December 4. 11:00 - 12:00

Szakmai partnereink